Shelterbyg

Seje drenge byggede shelter fra bunden

Det hele startede med smedning af eget værktøj

Shelterbyg startede først i skoleåret hvor eleverne skulle prøve alle elementerne i værkstedet. Der skulle laves værktøj, så man senere kunne bygge et shelter. Der blev smedet jern til stemmejern og drejet fine håndtag i træ, der blev limet træ sammen til hamre som blev dekoreret i alle mulige afskygninger.

Da værktøjet var klart, skulle der laves bindingsværk, der blev lavet fine tap samlinger og det blev til 2 fine gavlender til shelteret.

Skelletet til shelteret blev rejst, bygget i 5″ Douglas tømmer. Så skulle shelteret beklædes, og det skulle selvfølgelig være med træ. Der blev lavet shingles i cedertræ og der blev banket millioner af søm i. Gulvet blev fine terrasse brædder i IPE’ træ og terrassen blev lavet i mahogni. Drengene havde desuden selv svejse stolpe fødder til terrassen og har selv støbt punkt fundament dertil. Tømrermesteren fik ryddet op i stumper og gamle vinduer. Shelteret står ved ham i hans lille skov ca. 8 km. fra skolen. Så shelteren er et oplagt udflugtsmål for kommende elever.

Hilsen lærer og tømrermester Thomas Grønbech