Kost- og sundhedspolitik

På Ladelund Efterskole ønsker vi, at eleverne får de allerbedste betingelser for egen læring og trivsel. Derfor har vi stor fokus på elevernes sundhed, som jo har stor indflydelse på evnen til både at lære og at trives. Sundhed er for os evnen til at vælge det gode liv og at blive i stand til at træffe sunde valg for sig selv – og for andre Dette kræver øvelse og en viden om årsager, alternativer og forandringsmuligheder. Derfor prioriterer vi følgende:

• Undervisningsforløb med fokus på både sundhed og trivsel.
  • Tid til både formelle og uformelle samtaler med eleverne omkring deres trivsel.
  • Både obligatorisk og valgfri motion.
  • Sund og alsidig mad, som er tilberedt ud fra skolens kostpolitik.

Undervisning i sundhed foregår på flere planer:

• Tværfaglige projekter i undervisningen med fokus på sundhed

Vi iværksætter således flere sundhedsfremmende forløb i skoleåret, men vores mål er ikke at få alle til at leve på en bestemt måde.

Sundhed og Trivsel

Vores målsætning er, at eleverne bliver i stand til at gennemskue, hvordan de selv i fremtiden kan påvirke deres egen sundhed, ved at styre hvad de spiser, hvor meget de sover, hvordan de motionerer, hvad der gør dem glade, samt hvilke konsekvenser disse valg har.

Daglig bevægelse fremmer velvære og evnen til koncentreret at modtage undervisning. Jo bedre forudsætninger eleverne har for at bruge deres krop, des større er chancen for, at de har lyst til at bruge deres krop aktivt. Derfor har vi forskellige former for motion på skemaet. Det er for eksempel den obligatoriske gymnastik, men også forskellige idrætsfag både på linjefag. Desuden opfordrer vi eleverne til at motionere i fritiden samt deltage i forskellige by-løb, samt forskellige idrætsstævner og andre aktive arrangementer.

Som elev på Ladelund Efterskole er du en del af en kontaktgruppe med en tilknyttet kontaktlærer. Denne er din primære omsorgsperson mens du er på skolen, men du vil opleve, at du får et tæt forhold til de fleste af lærerne, da de er tilstede på skolen hele tiden og også deltager i diverse aktiviteter og arrangementer.

Vores køkken har stor fokus på at servere sund mad ud fra følgende kostpolitik:

• Maden skal være spændende, velsmagende, varieret og sund, tilberedt af friske og årstidsbestemte grøntsager og frugt og vi bruger gerne økologiske varer.
  • Vi bruger færrest muligt forarbejdede madvarer.
  • Vi spiser fortrinsvis kød købt hos vores lokale slagter. Vi anvender magre kødprodukter så som kylling og kalkun af god kvalitet samt kød med lav fedtprocent.
  • Der serveres både kød-, fisk og vegetarretter hver uge.
  • Køkkenet prioriterer at servere nybagt brød, frisk frugt, masser af grøntsager og forskellige salater, kartofler i mange variationer og gerne med inspiration fra andre landes madkultur. Vores mælkeprodukter er med lavt fedtindhold.
  • Vi vil gerne udfordre dine smagsløg. Vi ved at smag og vaner er forskellige, men vi forventer, at du som elev på Ladelund Efterskole smager på maden og er nysgerrig på at prøve nye retter.
  • Måltidet er et vigtigt samlingspunkt. Maden anrettes på buffet og vi arbejder på at fastholde en god måltidskultur i en stille og rolig atmosfære, så flest mulig kan glæde sig til maden. Derfor sidder vi i mindre bordgrupper som varierer til de forskellige måltider, vi siger tak for mad og vi rydder selv af bordet.
  • Vi opfordrer eleverne til at slukke tørsten i vand og til at begrænse mængden af sukkerholdige læskedrikke  samt slik.
  • Som elev får du gennem din køkkentjans indblik i, hvordan du tilbereder og sammensætter sund mad.

På Ladelund Efterskole er vi en del af REFOOD-projektet, hvor vi arbejder med at reducere madspild.

Se mere på refood.dk

Se kontrol-rapport