Skolens historie

Historien

Ladelund Efterskole er en relativt ny efterskole, men vi holder til i smukke, gamle bygninger, som tidligere var Ladelund Landbrugsskole. Ladelund landbrugsskole, startede i 1879 og fungerede som én af landets førende landbrugsskoler frem til 1999.
Skolen fik stor betydning for dansk mejeribrug, da den oprettede landets første kursus for mejerister i 1887. Et kursus som udstak rammerne for denne uddannelse de efterfølgende 75 år. Niels Pedersen oprettede skolen, som byggede på de traditionelle værdier fra højskolen, dog med fokus på den teoretiske del af landbrugsuddannelsen.

I 1914 brændte næsten hele skolen ned, da der gik ild i laden, hvor høsten netop var kommet i hus, og skolen blev genopbygget med de bygninger, vi har i dag. Efterskolen har efterfølgende bygget en ny spisesal og renoveret foredragssalen samt for ganske nyligt investeret i helt nye udeområder. Så der sker stadig en udvikling i forhold til faciliteterne på Ladelund.

Mange tusinde unge mennesker har fået deres uddannelse på Ladelund Landbrugsskole og da efterskolen startede i 2000 var det blandt andet med en kæmpe opbakning og støtte fra tidligere elever.

Læs og hør mere om skolens historie