STORE BEGIVENHEDER

Hverdagen

Store begivenheder

I løbet af et efterskoleår, er der forskellige store begivenheder eller arrangementer, som adskiller sig fra dagligdagen. Det er her, vi oplever noget særligt sammen. På Ladelund har vi hvert år:

UDLANDSTUR

Nogle år tager vi til Norge og står på langrendsski, laver skiskydning, is-fiskeri og is-badning. Nogle år tager vi til Sverige og står på ski – både alpint og langrend er på skemaet. Andre år tager vi syd på til det lunere klima og dyrker huleklatring, kører på mountainbike, tager på pizzakursus og sightseeing. Der er ikke noget system i, hvilke år vi gør hvad, men vi tager altid udgangspunkt i, at give eleverne en ekstraordinær fællesoplevelse og en tur hvor de lærer noget om sprog, kultur, nye aktiviteter og om det at rejse og bo på en anderledes måde. Med andre ord; at holde skole på en anden måde og en tur de sent vil glemme.

Prisen for turen er inkluderet i skolepengene og der kommer derfor ingen ekstraregning på turen.

BERLIN OG KØBENHAVN

9. klasse tager til Berlin og 10. klasse til København i tre dage. Fælles for begge ture er, at der fokus på faglighed fremfor det sociale, som er gældende for den fælles udlandstur.

Der arbejdes med historie, samfundsfag og kultur på disse ture, som altid er nogle gode og lærerige dage. På begge årgange vælger eleverne selv fokusområder, de skal undersøge nærmere på turen. Hjemmefra planlægges museumsbesøg, interview-personer og guider af eleverne, så de kan få mest muligt med hjem.

LADELUND ROCK

Én lørdag om året laves Ladelund om til én lang rock-koncert. Vi inviterer forskellige efterskoler og bands til at komme og spille og hele dagen er der koncerter på scenen med lyd, lys og røgmaskiner. Udtrykslinjen optager, interviewer og sender live, mens musikeleverne spiller og hjælper som stage-hands. Det er et fælles projekt, men hovedsageligt musik- og medie eleverne, som er ansvarlige for arrangementet.

TEATERUGE

Hvert år har vi en uge, hvor vi laver teater. Det er bare fedt! Der er nogle, som skal på scenen, nogle laver rekvisitter og kostumer, andre bygger scenen, laver lys, lyd, spiller musik og så videre og så videre. Der er brug for alle og alle har en vigtig opgave for at få det hele til at hænge sammen. Vi starter fredag og torsdagen efter har vi en forestilling klar til at blive vist for forældre, tidligere elever og andre efterskoler.

FORÆLDREDAG

En weekend om året kan dine forældre få lov til at være på efterskole en enkelt dag. De kommer og har sangtime, linjefag, fortælletime og får lov til at prøve lidt af alt det, du selv laver til hverdag på efterskolen.

LE CAMP

I påsken holder vi Ladelund Camp, som er et døgn på efterskole for 5-8 klasse. Det er jer elever, der står for indholdet i dette døgn. Det betyder, at I skal undervise i linjefag, lære deltagerne at lave gymnastik, arrangere sjove lege og i det hele taget være gode værter. Nogle af jer får rollen som en slags kontaktlærer for en gruppe af camp-elever. Camp-deltagerne skal have en forsmag på det at gå på efterskole. Lærerne er selvfølgelig også på skolen og hjælper jer både med at planlægge og afvikle LE-Camp´en.

FOREDRAG OG KONCERTER

Nogen gange har vi besøg af forskellige foredragsholdere, gæstelærere eller musikere. Det kan være i forbindelse med undervisning eller andre arrangementer. De seneste besøg har været af en soldat, skuespillere, en Karen Blixen-ekspert, iværksættere, Søren Ryge, bands og mange flere. Fælles for dem er, at I skal gå en oplevelse rigere og måske lidt klogere derfra.

FORÅRSFREMVISNING

Vi holder Åbent Hus i foråret, hvor alle elever, forældre, tidligere elever og ansatte og andre interesserede er inviterede til at besøge skolen. Det er en festlig dag, hvor vi viser årets gymnastikopvisning, viser skolen frem og hygger os sammen.

BEDSTEFORÆLDREDAG

En dag i løbet af året bliver dine bedsteforældre inviteret til at besøge skolen. Du viser dem rundt. De får kaffe, vi synger nogle sange og de oplever jeres gymnastikopvisning. Det er altid en hyggelig dag, hvor der er en særlig stemning på skolen.

EFTERSKOLERNES DAG

Måske har du selv besøgt en efterskole på Efterskolernes Dag og oplevet den summen og det liv, som er på en efterskole. På Ladelund er vi selvfølgelig med til at afholde dette arrangement og det er der, hvor eleverne virkelig skal vise, hvad der er af muligheder på Ladelund Efterskole. Der er elever i gang i alle linjefag og værksteder, andre viser gæster rundt, mens de fortæller om livet på skolen, mens nogle hjælper i køkkenet er parkeringsvagter eller noget helt tredje. Det er en dag med fuldt knald på og vi er simpelthen så glade for det engagement og den stolthed eleverne altid viser skolen frem på.

03.03.2024

Vejledning på LE