STUDIETURE

Ladelund i Berlin og Amsterdam

På en meget tidlig morgen inden efterårsferien skulle eleverne på Ladelund med bussen til udlandet. 9. klasserne tog til Berlin, imens 10. klasserne brugte tiden i Amsterdam. Køreturene var lange – der var plads til en lur eller tre undervejs, så der kunne samles energi til de kommende dage.

Studieturene er delvist for fællesskabets skyld, men har også fagligt sigte; i 9. klasse skulle eleverne skabe en reportage i historie/samfundsfag baseret på forskellige lokationer. Allerede på førstedagen nåede de at runde koncentrationslejren i Sachsenhausen, Brandenburger Tor, Denkmale für die ermordeten Juden Europas samt Rigsdagen. Dagen efter gik turen forbi  Alliierten Museum, shopping på Alexanderplatz med autentisk afslutning i form af fællesspisning på Hofbrau Wirtshaus med klassiske tyske retter og tysk live-musik i baggrunden. På vejen hjem gik alle i samlet flok forbi både Fjernsynstårnet og Verdensuret.

Torsdag formiddag gik turen til Bernaur Straße, hvor eleverne kom helt tæt på historien om Berlinmuren.

10. klasse tog den lange tur til Amsterdam, hvor eleverne i projektgrupper har arbejdet med at lave en minidokumentar om en studenterforening eller en særlig bydel. Dagene er blevet brugt på interviews, film og redigering med tilfældige folk på gaden, så vel som aftaler arrangeret hjemmefra.

Der var dog også tid til rundture i Amsterdam – først by night, med vores hollandske lærer, Emma, som tourguide, hvor turen bl.a. gik forbi Red Light District. Amsterdam blev ligeledes studeret i dagslys, hvor eleverne havde forberedt oplæg om forskellige seværdigheder. Det blev i det hele taget til en høj score på skridttælleren.

Eleverne havde på forhånd kunnet vælge mellem tre forskellige ture onsdag formiddag. Eleverne kunne enten besøge Johan Kreuff Arena, hvor stedets meget veloplagte og entusiatiske guider viste rundt, det meget specielle Museum Vrolik, som huser en enorm samling af kroppe konserveret i sprit. Den sidste gruppe valgte oplevelsesmuseet Wondr, hvor forskellige rum var indrettet til sanselige oplevelser og selfiefotografi.

Den sidste dag besatte vi hele tre restauranter, og nød fællespizza inden turen igen gik mod Danmark.

Begge årgange har haft tre rigtig gode dage med smil, sol, højt humør og spændende aktiviteter!