STUDIETUR 23

Ich bin ein Berliner!

På en meget tidlig morgen inden efterårsferien skulle eleverne på Ladelund med bussen til udlandet – i år for alles vedkommende til Berlin.

Studieturene er delvist for fællesskabets skyld, men har også fagligt sigte; i 9. klasse skulle eleverne skabe en videoreportage i historie/samfundsfag baseret på forskellige lokationer. Allerede på førstedagen nåede de at runde koncentrationslejren i Sachsenhausen, Brandenburger Tor, Denkmale für die ermordeten Juden Europas samt Rigsdagen. Dagen efter gik turen forbi både Allierten Museum, og DDR-museet inden fællesspisning på Hofbrau Wirtshaus med højt humør, klassiske tyske retter og tysk live-musik i baggrunden.

Torsdag formiddag gik turen til Bernaur Straße, hvor eleverne kom helt tæt på historien om Berlinmuren.

10. klasse har i forskellige projektgrupper arbejdet med temaet “identitet”, som er endt ud i en rejseblog fuld af fotos og beskrivelser. Vi startede ud i udstillingen “Body World” hvor de udstoppede kroppe gav eleverne indsigt i, hvordan vi ser ud og fungerer som mennesker.

Onsdag gik med en masse fed gadekunst: både i Kreuzberg, hvor eleverne var på street art bingo, og ved East Side Gallery – verdens længste udendørs udstilling, som består af en 1,3 km. bevaret, og udsmykket, del af berlinermuren. I elevernes arbejde med kunsten, var deres egne oplevelser og tanker i centrum. I Kreuzberg, som også kaldes “Lille Istanbul” arbejdede eleverne med den tyrkiske indvandring, igennem en dönersafari, der både rummede interviews med de lokale, en opdagelse af lokalområdet og naturligvis masser af dönere.

Torsdag var vi på sightseeing med eleverne som guides, inden turen gik hjem mod Ladelund.

Pga. vejarbejde på motorvejen måtte alle tre busser stoppe ved den samme lille McDonalds-restaurant, hvor de søde ansatte gjorde alt for at imødekomme 140 sultne ladelundere. De tog det heldigvis med et stort smil, og er også blevet en oplevelse rigere.

Både 9. og 10. har ramt en høj score på skridttælleren, ligesom vi alle har haft tre rigtig gode dage med smil, sol og spændende aktiviteter!