Skitur til Idre Fjäll

Endelig på udlandstur :)

Alle afsted på skitur til Idre Fjäll i Sverige

Forventningerne var store da vi endelig kunne komme af sted på skitur. Det lykkedes jo ikke sidste år pga. corona og i januar blev den aflyst med kort varsel. Heldigvis var vi heldige, at vi kunne komme af sted her i foråret. Så lørdag d. 26. marts steg vi på to dobbeltdækkere og satte kursen mod Sverige – Idre Fjäll. Vores vinterture har tidligere gået til Johnsgården i Norge med langrend og vinterfriluftsliv, så vi var spændte på hvordan en tur på alpinski ville spænde af. Efter en ok bustur kom vi til skønne Idre Fjäll. Vi blev indkvarteret i 12 og 17 mands hytte – med opvaskemaskine! – det var et hit 🙂 Ski og støvler blev udleveret og mandag formiddag var vi klar til pisterne. Der var skiundervisning til alle og på alle niveauer. Alle oplevede fremskridt, så der var glade elever – især på dag to og tre, når skiene bedre lysterede kroppens signaler. Første dag var vejret lidt barsk med blæst og skyer, men de følgende dage var det bare skønt vejr med høj sol. Den store stolelift var en oplevelse, desværre var den nede de næste dage. Men hvad gør det, når der er gode ’rumpelifte’  Næste år kommer der en gondol til toppen – det bliver fedt.

Der var mange gode pister og efterhånden blev vi klogere på området. Vi kørte bl.a. på Blåbærruten, Dalens længste, Familiebakken, Chocket og Funparken. Om formiddagen kørte vi i små hold, men om eftermiddagen måtte eleverne køre tre og tre eller med lærerne. Det var hyggeligt at møde ladelundelever på pisterne.

Hyttelivet

Opvaskemaskine i hytterne var et hit !

Vi blev indkvarteret i 12 og 17 mands hytte – med opvaskemaskine! – det var et hit 🙂 I hytterne var der hygge og samvær. Eleverne skulle selv lave deres mad. Mette og køkkenpigerne havde lavet en ’Hello Fresh’ kasse til hver hytte – der var mange godt ting i den. Om aftenen var der fællessamling, hytteliv og spilhygge i bålhytten.

Sidste dag på fjället

Den sidste dag stod på pakning og rengøring af hytterne. Dog var det muligt at få det sidste ud af pisterne. Til frokost var der grillpølser ved grillhytten med den skønneste udsigt. Efter skiene blev afleveret, gik vi alle op til restaurant Charlie på familiebakken, hvor der var pasta og kødsovs til alle. Så var der bare tilbage at stige på bussen igen og tage turen hjem. Vi fik en stor overraskelse, da bussen stoppede op for en rigtig stor flok rensdyr der skulle over vejen, og de havde bestemt ikke travlt. Morgenmaden på hjemturen fik vi i Idrættens Hus. Det var dejligt bare at kunne sætte sig til en lækker morgenbuffet.

En del elever blev sat af på vejen hjem, og resten af flokken kom hjem til køkkenets lækre smørrebrød.
Tilbage var der så bare at sige TAK for en god tur og at vi glæder os til et gensyn i 2023.