Hvad gør dig lykkelig?

9. Klasse har arbejdet med lykke - se deres svar her

I kristendom arbejder vi for tiden med andre religioner og herunder buddhisme. Vi taler meget om, at i buddhisme handler det om at opnå størst mulig lykke. Men hvad gør egentlig teenagere anno 2021 lykkelige - det får I et bud på her.

– Der er to former for lykke, nydelses lykke og optimist lykke. Nydelses lykke er lykke for en kort stund, fx at være på ferie, købe drømmehuset, m.m. alle de ting gør os lykkelige i en kort periode. Vi kan ikke holde vores lykke kørende på længere sigt med nydelses lykke. Optimist lykke handler om livsindstilling, hvordan man møder verden i højere grad, end hvad man møder.
Jeg kan godt lide ideen om optimist lykke, det at man ændre sin livsindstilling for et mere positivt og på længere sigt lykkeligt liv. Men nydelses lykke er en lykke jeg kender lidt mere til fra mit eget liv.

– Noget der også gør mig meget lykkelig er at bruge kvalitetstid med venner og familie. Det er ofte de små øjeblikke som man husker. Det har jeg især oplevet ved efterskolen, hvor meget jeg savner de random skøre ting vi laver. Det er vildt hvor hurtigt tiden er gået, men det kan også få et smil på mine læber at tænke på efterskolen. Selvom vi ikke befinder der os der oppe lige i nuet, så har jeg stadig fået utrolig mange minder, gode venner, lært meget personligt og haft det så sjovt.
Det fører ind på at være taknemlig for nuet, og for det man har. Man siger hvis man fokuserer på hvad man er glad for i livet, tiltrækker man mere af glæde ind i livet.
Det gør det mig lykkelig at komme ud af min comfortzone, det giver en adrenalin som gør mig lykkelig. Det booster en, og man kan give sig selv et klap på skulderen. Wauw, du klarede det virkelig. Så er du det stærkere. h

– Det der gør mig lykkelig, er mange ting. Jeg vil starte med mine venner. Jeg elsker at være sammen med mine venner og veninder.
Det, at man ikke blive dømt, hvis man siger noget dumt. Det, at man kan være lige den man gerne vil være uden at blive dømt af dem. Jeg elsker de venner, hvor vi altid kan grine og have det sjovt sammen. Eller at vi altid kan hyggeligt sammen, ved at se en film eller bare en gå tur. Det, at man kan lave alt eller ingen ting sammen.

– Det der nok har den største betydning for min lykke er frihed. Friheden til at kunne gøre lige hvad jeg vil og bare gøre det jeg syntes passer mig uden at skulle tænke på alle mulige regler. Et eksempel kan være når jeg er på ferie. Så føler jeg mig fri fra alle livets pligter og jeg har mulighed for at bare eksistere i nuet. Friheden til at bare kunne forsvinde lidt fra mit normale liv og kunne fokusere på mig selv og det der endelig betyder noget for mig.

– Det gør mig rigtig lykkelig når mig og min far er ude og arbejde i værkstedet eller er ude i marken det er det bedste jeg ved for man kan bare side der og lade tankerne flyve, det gør bare mig så lykkelig.