Farvel til Steffen forstander

Afskedsreception

Vores forstander Steffen Bendix Pedersen kom i vinters med hans beslutning om at stoppe som forstander på Ladelund efter 20 år på posten. Steffen siger at det har været en svær beslutning, men at han vælger at stoppe mens legen er god. Ikke fordi han skal noget andet, men fordi at tiden er rigtig for Ladelund at få en ny forstander og fordi at Steffen vil ud og se om der er andet han skal kaste sig over. Det første bliver dog at flytte til Ribe hvor han og Margit skal til at bygge et nyt hus.

Fredag d. 19. juni havde bestyrelsen inviteret til afskedsreception for Steffen. Det er vel det eneste arrangement som Steffen ikke har haft kendskab til i de 20 år han har været på efterskolen. Selve afviklingen har jo givet nogle udfordringer med pga. coronasituationen. Hvis der ikke havde været corona, var det helt sikkert, at vi kunne fylde hallen med gæster, men sådan blev det ikke. I stedet blev det i spisesalen. Skolekredsen, som har bakket skolen og Steffen op lige siden efterskolen startede, var de første på gæstelisten. Uden dem – ingen skole. Steffen havde også inviteret sin egen familie, gamle kollegaer fra Ølgod og Vandel efterskole, forstander kollegaer, forretningsforbindelser samt tidligere ansatte og skolens nuværende personale. Det passede lige med at vi kunne sidde i spisesalen med behørig afstand. Køkkenet havde dækket fint op og lavet lækkerier til dagen.

Gaver og god mad

Gæsterne kom med gaver til Steffen. Bestyrelsen kom med et malet portræt af Steffen, som nu skal pryde i foredragssalen…og ’den skal hænge over Grundtvig’ sagde formanden. Derudover var der fx en lækker træbænk fra bestyrelsen, en plakat med Ladelund fra alle ansatte, som en tidligere elev har sat op til lejligheden, en puslespil med maaange brikker, gode tykke bøger og en hel masse flasker vin.

Mange gode taler

To timer var sat af til arrangementet, men det var jo slet ikke nok, da der var mange der gerne ville sige noget til Steffen. Der var fx taler fra skolens formand, Steffens familie, personalet på Ladelund holdt tale og sang for Steffen. Derudover var der taler fra fx Egon Fræhr, skolens første formand og Torben Rasmussen, efterskoleforenings formand. Desværre var alle de tidligere elever ikke inviteret med pga. antal, så stedet havde en lille flok elever sendt videohilsener som blev samlet i en video. Det var et fint øjeblik.

Hilsen fra tidligere ansatte

De lærere der var ansat hvor efterskolen startede kom også med et rørende og sjovt indslag. En video hvor selveste Poul Krebs leverede en intro og så kom sangen ’Sådan nogen som os’ hvor de tidligere ansatte havde lave en skør og sjov video til. Dagen sluttede med at Steffen holdt en dejlig tale hvor han sluttede af med de ord som han har sluttet alle elevhold med ’Sigt altid efter månen, rammer du ikke, så havner du altid blandt stjernerne’

Det var en rigtig dejlig og bevæget dag hvor Steffen sad og sugede til sig og alle deltagene kunne mindes og se tilbage på 20 gode år med Steffen på forstanderposten.

Personalet på Ladelund sang en sang for Steffen med en omskrevet tekst på melodien til ‘Du kom med alt det der var dig’

Mel: Du kom med alt det der var dig

Du kom med alt det der var dig
Betrådte ny og ukendt vej
Og hvilken æra blev det
En tid med prøvelser og mod
Med kærlighed som livets rod
Præcis som Grundtvig skrev det

En høvding på sit Ladelund
Det talte ord flød fra din mund
En dannelsesparole
Du har sat spor i mange sind
Hvor leg og lys bli’r lukket ind
Se dét er efterskole!

Passionen for vor skoleform
Er tydelig og helt enorm
På trods af trange tider
Med tanker om at bygge bro
Var du så fair og fuld af tro
På alles bedste sider

Nu tyve år er gået her
Med gøgl og mange sjove klæ’r
De vildeste ideer
Du samler på inspiration
Og deler gerne ud til nog’n
Vil gerne diskutere

Vi takker dig for denne tid
Med følelser og meget flid
For alt det du har givet
Et efterskolefar-talent
Har bygget dette fundament
For skolen og for livet

Vi siger alle TAK til Steffen for en kæmpe indsats for Ladelund og de mange elever på 20 elevhold. Du efterlader et stort spor og vil blive savnet. Vi ønsker alle dig en velfortjent laaang pause og go’ vind fremover.