Årets første studietur

Berlin og København

Tirsdag morgen skulle både 9. og 10. klasserne på Ladelund af sted på årets første studietur, til henholdsvis Berlin og København.

I 9. klasse var eleverne hjemmefra blevet introduceret til en større reportageopgave indeholdende Den Kolde Krig, som skulle løses i grupper i Berlin, b.la. ved at optage film rundt ved alle seværdighederne vi kom forbi.

Turen startede ud med en guidet tur rundt i Kreuzberg, et multikulturelt område i Berlin, hvor en kulinarisk oplevelse kunne være alt lige fra en Döner Kebab til sushi. Her arbejdede eleverne i grupper omkring forskellige opgaver de fik tildelt af vores guider. Vi sluttede turen af med et besøg i en storslået moské. Vi gik fra Kreuzberg til Brandenburger Tor og herfra videre til Denkmale for de dræbte jøder under 2. Verdenskrig.

Onsdag gik vi på opdagelse delt i to klasser. Her blev både Check Point Charlie og Det Olympiske Stadion besøgt, og aftenen gik med en noget kold bådtur rundt på Spree.

Torsdag gik vi til Bernauer Strasse, en gade, hvor man meget tydeligt ser hvordan Berlinmuren var opbygget med ingenmandsland og pigtråde imellem Øst- og Vesttyskland.

Bussen hentede os ved Bernauer Strasse og vi kørte dernæst til koncentrationslejren Sachsenhausen. Besøget gjorde indtryk på mange elever, og gav tid til eftertanke omkring en makaber fortid – men bestemt også hvilken verden vi lever i, i dag.

10. klasserne har i tre dage gjort de Københavnske gader usikre. De har som en del af projektfaget været i København for at undersøge og interviewe livsstile de syntes var interessante, anderledes, eller en livsstil de bare gerne ville blive klogere på.

Da vi kom til København, startede vi med at besøge TV2 på Frederiksberg, for at se og opleve en tv-optagelse til udsendelsen Natholdet. Anders Breinholt var vært og hans gæst var skuespiller Jacob Lohmann. Derefter spiste vi aftensmad på hotellet hvorefter den stod på rundvisning i København med Gadens Stemmer. Vi fik fortalt en masse spændende historier fra livet som hjemløs, som misbruger samt som en del af organiseret kriminalitet.

Onsdag startede med projektarbejde i de enkelte grupper – der blev besøgt veganere, millionærer, minimalister og ateister. Til aften spiste vi på Madglad og Folkehuset Absalon og aftenen sluttede med teaterforestillingen SKAM 3 på Aveny-T på Frederiksberg.

Med lettere trætte ben og masser af indtryk i rygsækken var vi torsdag klar til at tage hjem.

Alle lærere siger tak for en dejlig tur med dejlige elever og ønsker alle en god efterårsferie!