Danmarksmestre i klatring

Ladelund vinder det første mesterskab i klatring for efterskoler.

DM i Boulder for Efterskoler

Klokken er 8.15 og en flok søvnige efterskole elever står klar til kamp mod ungdomstrætheden. Turen går til Kolding, hvor der de næste 8 timer venter Battleday i bouldering, nærmere bestemt det uofficielle DM i klatring for efterskoler. Vi runder køkkenet for at få maddepoterne med. De står friske klar med lykønskninger og frisklavet klatkager, hvad mere kan man ønsker som start på en tur.

Afsted i bussen, hvor de sidste minutters søvn bliver taget på bagsædet. 9.15 ankomst til Kolding Klatreklub, hvor dagens konkurrence skal finde sted. Vi skal dyste i Bouldering i hold. Bouldering er klatring på en klatrevæg som max er 5 meter høj og med gode madrasser som underlag. Intense ruter, som kræver styrke smidighed og fokus.

De første efterskoler er begyndt at komme, og de første nervøse antræk er begyndt at nærme sig ved nogle af eleverne. Vi laver en hurtig opvarmning og får de sidste instrukser. Klokken 10.30 går det løs med kvalificering. Holdet skal nå flest mulige toppe i fire forskellige zoner på væggen. De har et kvarter til hver zone, uden pause mellem. Det er hårdt, men da holdet når i mål, bliver indsatsen belønnet med en første plads indtil videre. 8 ud af 15 skoler går videre fra kvalificeringen, og Ladelunds elever går flot videre med en femteplads.

Nu bliver det spændende...

VI VINDER FINALEN !!!

16.15 så skal der dystes i finalen, her skal en elev fra hvert hold dyste mod hinanden. Det bliver et spændende valg mellem Lauge og Viggo, to meget erfarende herre inden for klatring. Valget bliver Lauge, som godt nervøs, men med oprejst pande tager imod udfordringen. Første problem klare Lauge uden de store problemer, desværre er der også to andre elever som også klarer den. Den næste rute volder Lauge lidt flere problemer, men på trods af tre forsøg uden en top, formår Lauge at hive førstepladsen hjem til Ladelund. SÅDAN.

17.30 går turen hjemad mod Ladelund. En aktiv fed dag går mod enden, og ja eleverne var glade for et lille pitstop forbi den gylden måge.

Hilsen en glad klatre-lærer …. Mads 🙂